اخبار تصویری اخبار ویدئویی
دبیرکل سازمان ملل: تلفات غزه، بزرگترین تلفات جانی نیروها ما در تاریخ سازمان است
0
۰۸ آذر ۱۴۰۲
گوترش: مذاکرات برای تمدید آتش‌بس ادامه دارد/بیشترین تلفات انسانی سازمان ملل در جنگ غزه

به گزارش راه فردا به نقل از ایرنا از سازمان ملل، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل در سطح وزرا در باره وضعیت فلسطین و غزه افزود: به گفته مقامات اسرائیلی، در حملات وحشتناک حماس در 7 اکتبر، بیش از یک هزار و 200 نفر از جمله 33 کودک کشته و زخمی شدند. حدود 250 نفر از جمله 34 کودک نیز ربوده شدند.همچنین گزارش های متعددی از خشونت جنسی در طول حملات وجود دارد که باید با جدیت مورد بررسی و پیگرد قانونی قرار گیرد.

گوترش گفت: به گفته مقامات فلسطینی، بیش از 14 هزار نفر از آغاز عملیات نظامی اسرائیل در غزه کشته شده اند. ده‌ها هزار فلسطینی نیز زخمی شده‌اند و تعداد زیادی مفقود هستند و بیش از دو سوم کشته شدگان کودکان و زنان گزارش شده اند

وی اضافه کرد: تلفات کودکان در عملیات نظامی اسرائیل در غزه از تعداد کل کودکان کشته شده در طول همه سال ها و از زمانی که من دبیرکل سازمان ملل شده آمد بیشتر است. قطعنامه 2712 «از همه طرف‌ها می‌خواهد که به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی، از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی، به‌ویژه در مورد حمایت از غیرنظامیان، به‌ویژه کودکان» پایبند باشند.

گوترش ادامه داد: 80 درصد مردم غزه اکنون مجبور به ترک خانه های خود شده اند.این جمعیت رو به افزایش به سمت منطقه ای کوچکتر در جنوب غزه سوق داده می شود در حالیکه هیچ جای غزه امن نیست. تخمین زده می شود که 45 درصد از منازل مسکونی غزه آسیب دیده یا ویران شده است.

وی افزود: استفاه از سلاح‌های ویرانگر در مناطق مسکونی اثرات زیادی بر غیرنظامیان داشته است.کاملا واضح است که ما شاهد تجاوزاتی خطرناک هستیم، زیرا 80 درصد از مردم غزه از خانه‌های خود آواره شدند و به سبب جنگ مجبور به رفتن به مناطق جنوبی شدند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: همزمان، حملات راکتی به مراکز جمعیتی در اسرائیل توسط حماس و دیگر گروه‌ها - همراه با ادعای استفاده از سپر انسانی ادامه یافته است. این نیز با تعهدات حقوق بشردوستانه بین المللی مغایرت دارد.

گوترش گفت: من می‌خواهم بر مصونیت‌ تاسیسات سازمان ملل تاکید کنم که امروزه بیش از یک میلیون غیرنظامی را در غزه پناه داده‌اند.آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد 104 حادثه در خصوص حمله به تاسیسات خود را راستی آزمایی کرده است.

بر اساس گزارش ها، در مجموع 218 آواره داخلی که در مدارس وابسته به این آژانس پناه گرفته بودند، در حملات اسرائیل کشته و حداقل 894 نفر مجروح شده اند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: از آغاز جنگ، 111 نفر از کارکنان و کارمندان سازمان ملل در غزه کشته شدند و این بیشترین تلفات تاریخ این سازمان است. این بزرگترین تلفات نیروها در تاریخ سازمان ما است. غیرنظامیان از جمله کارکنان سازمان ملل باید محافظت شوند. تاسیسات غیرنظامی از جمله بیمارستان ها باید محافظت شوند. تاسیسات سازمان ملل نباید آسیب ببینند. حقوق بین‌الملل بشردوستانه باید توسط همه طرف‌های درگیر در هر زمان رعایت شود.

گوترش تاکید کرد: غیرنظامیان در غزه به جریان مداوم کمک های بشردوستانه و سوخت حیاتی در سراسر منطقه نیاز دارند. دسترسی ایمن و بدون مانع به کمک های بشردوستانه به همه نیازمندان بسیار مهم است. بیمارستان‌های سراسر غزه فاقد تجهیزات اولیه، کارکنان و سوخت برای ارائه مراقبت‌های سلامتی اولیه در مقیاس مورد نیاز هستند.

دبیرکل سازمانن ملل گفت: سیستم پزشکی تحت فشار سنگین مراجعه کنندگان، کمبودهای شدید و تأثیر خصومت ها از هم پاشیده است. مردم غزه در بحبوحه یک فاجعه انسانی عظیم در برابر چشمان جهانیان قرار دارند. ما نباید بی توجه باشیم.

گوترش بر ضرورت بازگشایی دیگر گذرگاه‌ها از جمله گذرگاه کرم شالوم در کنار گذرگاه رفح برای کمک‌رسانی به فلسطینیان تاکید کرد و از توفقی که حماس و اسرائیل با همکاری قطر، مصر و آمریکا به آن دست یافتند، استقبال می‌کنم.

وی ادامه داد: ما باید اطمینان حاصل کنیم که مردم منطقه در نهایت به حرکت مصمم و غیرقابل بازگشت به سوی ایجاد راه کار دو کشوری بر اساس قطعنامه های سازمان ملل و قوانین بین المللی که در آن اسرائیل و فلسطین در کنار هم در آرامش و امنیت زندگی می کنند، امید دارند. شکست این راه کار، فلسطینی ها، اسرائیلی ها، منطقه و جهان را به چرخه ای بی پایان از مرگ و ویرانی محکوم خواهد کرد.

انتهای خبر/...

به اشتراک بگذارید :
ثبت نظر جدید
ارسال نظر
نظرات کاربران
تا کنون نظری ثبت نشده است
تیترهای مرتبط
بایدن: در هرگونه اقدامات احتمالی اسرائیل در واکنش به حملات ایران مشارکت نخواهیم کرد.
سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا بدون ذکر نام وی گزارش داد که جو بایدن این موضوع را بطور صریح در تماس تلفنی ساعات پیش ...
پیام بایدن به ایران: این کار را «نکنید.»
رئیس جمهور آمریکا: «نمی خواهم اطلاعات محرمانه را فاش کنم، اما انتظار من این است که این اتفاق (پاسخ ایران به حمله اسرائیل) به زودی زود بیفتد.» ...
«قصاب غزه» عنوانی که اردوغان به نتانیاهو داد
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) در سخنانی در نشست حزب عدالت و توسعه در پارلمان این کشور اظهار داشت: نتانیاهو به‌عنوان عامل یکی از بزرگ‌ترین کشتارهای قرن ...
امکان توافق با انعطاف پذیری بیشتر ایران و آمریکا
حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل بیان داشت: ایران و آمریکا، برای رسیدن به توافق در مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم ها باید انعطاف بیشتری از خود در ...
تیتر های اخیر
پربیننده ترین های هفته