اخبار تصویری اخبار ویدئویی
وزیر نفت: از روش‌های غیرقیمتی استفاده می‌کنیم تا مصرف سوخت را کنترل کنیم
0
۱۵ فروردین ۱۴۰۳
جواد اوجی: «بزودی سوخت گیری از طریق کارت‌ شخصی انجام می‌شود.» باید توجه داشت که این امر در شرایطی ممکن است که صدور کارت‌های سوخت تا یکماه دیگر ،از سوی پلیس اجرایی شود.


به گزارش راه فردا، جواد اوجی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مصرف بنزین در ایام 14 روز عید، تقریباً نزدیک 6 تا 7 میلیون لیتر نسبت به سال گذشته رشد کرده است.

وی افزود: قانونگذار در قانون بودجه 1403، وزارت نفت را مکلف کرده تا 95 درصد عملیات سوخت‌گیری از طریق کارت‌های سوخت شخصی افراد انجام شود و ما مکلف به اجرای این قانون هستیم.

وزیر نفت یادآور شد: با اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت خواهد گرفت بعد از پایان سفرهای نوروزی این قانون را اجرایی خواهیم کرد.

اوجی یادآور شد: این اقدام در هفته‌های آتی با هدف مدیریت مصرف بنزین انجام می‌شود. نزدیک 19 و نیم میلیون کارت سوخت برای خودروهای شخصی صادر شده است. امروز هم همکاران ما در کوتاه‌ترین زمان کارت سوخت را صادر می‌کنند، بنابراین خواهش می‌کنم هموطنان برای عملیات سوخت‌گیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنند.

وزیر نفت یادآور شد: ما در ایام نوروز روزهایی تجربه کردیم که نزدیک 152 میلیون لیتر مصرف بنزین را شاهد بودیم. تولید ما نیز روزانه 114 تا 115 لیتر در روز است. تمام پالایشگاه‌های ما 24 ساعته در حال فعالیت هستند.

وی گفت: اگر یک پالایشگاه 100 هزار بشکه‌ای احداث کنیم که حداقل سه تا چهار سال زمان می‌برد و حداقل 3 تا 4 میلیارد دلار بار مالی دارد، 8 تا 10 میلیون بنزین تولید می‌کند. این یعنی ما باید سالی چهار پالایشگاه احداث کنیم که این میزان از مصرف را در مواقع اضطرار و این میزان مصرف، شرایط را کنترل کنیم.

اوجی تاکید کرد: به همکاران گفته‌ایم یک هفته تا 10 روز این موضوع اطلاع‌رسانی شود و هر هموطنی با کارت سوخت شخصی خود عملیات سوخت‌گیری را انجام دهد. نزدیک یک سال است ما در زمینه صدور کارت سوخت خودرو اطلاع‌رسانی کردیم و از یک ماه زمان به کمتر از دو تا یک هفته این میزان را کاهش دادیم.

وزیر نفت تصریح کرد: این اقدام ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد، ما از روش‌های غیرقیمتی استفاده می‌کنیم تا مصرف سوخت را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه خودروهای دوگانه‌سوز هم حتماً از سهمیه گاز خود استفاده کنند، اظهار کرد: به خودروسازان هم اعلام می‌کنیم که به گازسوزکردن خودروها در کنار هیبرید کردن خودروها توجه کنند. امروز ظرفیت جایگاه‌های CNG روزانه تا 35 میلیون مترمکعب است، اما مصرف روزانه، عدد 20 تا 22 میلیون مترمکعب را نشان می‌دهد.

اوجی تاکید کرد: وزارت نفت هم به صورت مجانی برای خودروهای عمومی به سمت گازسوزکردن حرکت کرده است و از خودروسازان هم می‌خواهیم که در این زمینه برای تولید خودروی گازسوز با ما همکاری کنند.


به گزارش ایسنا، این تبصره بر سخنان وزیر نفت وارد است که در صورت صدور کارت‌های سوخت تا یکماه دیگر از سوی پلیس، استفاده از کارت های سوخت شخصی الزامی می‌شود.

پیش از این اعلام شده بود که فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری وزارت نفت حداکثر تا پایان تیرماه 1403 دوره تحویل کارت هوشمند سوخت به متقاضیان را به کمتر از یک هفته کاهش دهد. پس از تحقق این امر وزارت نفت مکلف است از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط تصمیمی اتخاذ نماید که حداقل نود و پنج درصد (95%) خودروهای بنزین‌سوز و نفت گازسوز صرفاً از کارتهای سوخت مختص خودرو استفاده نمایند.

این همان تکلیف قانونی بودجه است؛ یعنی اول باید دوره تحویل کارت از سوی فراجا به یک هفته برسد و اگر این اتفاق افتاد وزارت نفت مکلف است به گونه‌ای تدبیر کند که 95 درصد سوختگیری با کارت‌های سوخت شخصی انجام شود.

این فرآیند پیش از این به موازات تصمیم گیری درباره قیمت بنزین انجام میشد ولی برجسته کردن استفاده صرف از کارت‌های سوخت شخصی بدون مقدمات و زمینه‌سازی‌های لازم باعث التهاب خواهد شد.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید :
تیترهای مرتبط
آیا می شود قیمت دلار بازار آزاد دا نادیده گرفت؟
برخی از مقامات دولتی عنوان کرده‌اند که «دلار بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسند» اما آیا به راحتی می‌توان وزن دلار بازار آزاد را نادیده گرفت و از آن عبور ...
محمدرضا تاجیک: دولت نمی‌تواند برای کارگران سقف دستمزد تعیین نماید.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران؛ در خصوص تبصره بند 8 بخشنامه مزد 1403 گفت: وظیفه شورای‌عالی کار تعیین حداقل دستمزد و سایر سطوح برای کارگران است، محدود کردن پرداخت ...
مدیرکل گمرکات استان ایلام: ارزش دلاری گمرک مهران طی یکسال 12 درصد افزایش یافت
عبدی مدیرکل گمرکات استان ایلام: در گمرک مهران 12 درصد رشد ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم و در درآمد نیز 8 درصد رشد داشتیم ...
شهردار مهران خبر داد : افتتاح و کلنگ زنی 6 طرح عمرانی در ایام الله دهه مبارک فجر
محمدی شهردار مهران با اعلام اینکه در دهه مبارک فجر 6 پروژه بهره برداری و کلنگ زنی می شود،وی اظهار کرد: از این تعداد 3 طرح به بهره برداری ،2 ...
متروی پرند پس از 18 سال به بهره برداری رسید
رئیسی اظهار داشت: الحمدالله انتظار 18 ساله مردم به سر آمد، سال گذشته به ایستگاه پرند سر زدم گزارش‌ها حاکی از توقف کار بوده است که می‌توانست سریع انجام شود. ...
تیتر های اخیر
پربیننده ترین های هفته