اخبار تصویری اخبار ویدئویی
تولید بنزین ایران به 105میلیون لیتر در روز رسید
0
۱۷ دی ۱۳۹۷
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت از تکمیل بخش بنزین‌سازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و گفت: تولید بنزین کشور اکنون به 105میلیون لیتر در روز رسیده است و فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دهه فجر امسال رسماً افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ناصر عاشوری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در نشستی خبری اظهار داشت: احداث پالایشگاه در کشور یک کار استراتژیک بوده اما متأسفانه دولت‌های مختلف در ایران کمتر به این مهم توجه کرده‌اند.

وی افزود: در 20 - 15 ساله گذشته مجوزهای زیادی برای احداث پالایشگاه صادر شده اما به‌دلیل اینکه شیوه مناسبی را در پیش نگرفته‌ایم هیچ کدام به نتیجه نرسیده‌اند.

عاشوری با بیان اینکه "درحال حاضر پالایشگاه‌ها 40 درصد نفت خام کشور را مصرف می‌کنند"، گفت: 60 درصد نفت خام تولیدی کشور صادر می‌شود، اگر سهم پالایشگاه‌ها از نفت خام بیشتر از میزان فعلی بود، قطعاً در مقابله با شرایط تحریمی، موقعیت متفاوتی داشتیم.

وی ادامه داد: 8 پالایشگاه کشور از مجموع 10 پالایشگاه موجود ایران، عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت هستند که قرار است دو پالایشگاه اراک و آبادان نیز در آینده نزدیک عضو این انجمن شوند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: سهام پالایشگاه آبادان و پالایشگاه شازند اراک در اختیار دولت است، اخیراً در مجلس و دولت مصوب شده تا 80 درصد سهام این دو پالایشگاه به بخش غیردولتی واگذار شود و 20 درصد از سهام پالایشگاه‌های دیگر نیز به دولت بازگردد تا در تمامی پالایشگاه‌های کشور، دولت سهمی 20درصدی داشته باشد و 80 درصد سهام متعلق به بخش غیردولتی باشد.

وی افزود: در تمامی پالایشگاه‌های غیردولتی، تولید فرآورده به‌صورت کارمزدی انجام شود، بدین صورت که نفت خام را از دولت می‌گیریم، و محصول تولیدی را به دولت تحویل می‌دهیم و کارمزد این تبدیل را دریافت می‌کنیم.

عاشوری با یادآوری اینکه در تمامی دنیا واحدهای پتروشیمی کنار پالایشگاه‌ها احداث می‌شوند تا سودآوری پتروپالایشگاهی رقم بخورد، گفت: در ایران با سیاست اشتباه، پتروشیمی‌ها را جدا از پالایشگاه‌ها احداث کردند و این کار از سودآوری پالایشگاه‌ها کاسته با وجود این، صنعت پالایشگاه، یک صنعت سودآور در جهان است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در خصوص قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی گفت: 6 فرآورده نفتی اصلی را به دولت ارائه می‌کنیم و نقشی در قیمت‌گذاری آن نداریم اما بالغ بر 40 فرآورده ویژه در صنعت پالایش نفت داریم که با مصوبه 29 مهرماه سال جاری از سوی هیئت وزیران، تعیین نرخ فرآورده‌های ویژه به پالایشگاه‌های خصوصی واگذار شد و پالایشگاه‌های خصوصی نیز این مسئولیت را به‌عهده انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت قرار دادند.

وی افزود: ما نیز بر اساس همان روش قیمت‌گذاری شرکت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اقدام به تعیین قیمت برای فرآورده‌های ویژه نفتی کردیم و کار شاخصی که دراین‌باره انجام شد این است که با کاهش مجدد نرخ ارز پس از صعود آن، 10 تا 13 درصد قیمت فرآورده‌های ویژه به‌خصوص برای تولیدکنندگان روغن و قیر کاهش یافت که این کاهش قیمت از 20 روز گذشته اعمال شده است.

عاشوری اذعان داشت: مشکلی که برای تولیدکنندگان قیر از نظر مشخص نبودن و یا گران بودن قیمت وکیوم باتوم پیش آمده بود، با این مصوبه در جهت حل آن گام برداشته شد و انبارهای پالایشگاه‌ها که از وکیوم باتوم پر شده بود، شروع به تخلیه و عرضه به بازار کردند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اظهار اینکه "کاهش قیمت‌ها به‌منظور چرخیدن چرخ تمامی صنعت از بالادستی تا پایین‌دستی انجام شد"، تأکید کرد: هیچ برنامه‌ای برای کاهش مجدد قیمت‌ها نداریم و قیمت‌ها کاهش دوباره‌ای نخواهد داشت.

عاشوری از تکمیل بخش بنزین‌سازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و گفت: تولید بنزین کشور اکنون به 105 میلیون لیتر در روز رسیده است و فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دهه فجر امسال رسماً افتتاح می‌شود.

وی افزود: نوبت آن است که خودروسازان با ایجاد انقلاب در این صنعت، خودروهای پرمصرف را از رده خارج کرده و با افزایش کیفیت در تولید خودرو، در جهت کاهش مصرف بنزین گام بردارند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ابراز کرد: وقتی در زمینه بنزین به خودکفایی رسیدیم، شاهد این هستیم که در یک سال گذشته هیچ تهدیدی از سمت دشمنان ایران به‌خصوص ترامپ در مورد بنزین صورت نگرفت چرا که آنها می‌دانند ما هیچ نیازی به واردات بنزین نداریم و در این زمینه خودکفا شده‌ایم.

عاشوری با بیان اینکه "پالایشگاه کرمانشاه یک نمونه موفق خصوصی‌سازی واقعی است"، گفت: خیلی از انتقادات به خصوصی‌سازی پالایشگاه کرمانشاه جنبه سیاسی دارد.

وی افزود: اکنون وضعیت پالایشگاه کرمانشاه بسیار با مدیریت بخش خصوصی واقعی مطلوب است، حداقل حقوق کارگر ساده در این پالایشگاه کمتر از 3 میلیون تومان نیست و مشارکت در بخش‌های اجتماعی از سوی این پالایشگاه بسیار بیشتر از گذشته شده است.

به اشتراک بگذارید :